14 juli 2012

Kväll med vänner

Vi startade den lediga fredagen med att åka in till stan för att handla lite. Det blev några klädaffärer jag kikade in i, men det är inget roligt att titta på kläder till mig själv då jag ändå inte passar i något med min stora mage. Får slita på de kläder jag har och som faktiskt funkar just nu. Men det blev en mössa till Liten och ett par byxor till en liten nyfödd flicka vi vill välkomna till världen. Mat införskaffades oxå.

Väl hemma gjorde jag en rabarberpaj a la detta recept:

Ingredienser:
125 gram 
1,5 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl socker
3-4 rabarberstjälkar som skalas och skärs till 1 cm tjocka bitar
1 dl socker + 1 msk potatismjöl till "garnering"
225 grader 15-20 minuter mitt i ugnen

Så här gör du:
Rör ihop de torra ingredienserna med margarinet. Smörj en form och bred ut rabarberbitarna och sedan smuldegen ovanpå. Sedan sprids socker- och potatismjölsblandningen ut över smuldegen och rabarberbitarna. Nu är den klar att ställas in i ugnen.



SÅ jättegod blir den tillsammans med Marsánsås. Tyvärr tog jag ingen bild på det goda. 

På eftermiddagen dök en väninna tillika arbetskollega upp med sina två bedårande små barn, senare kom även hennes man. Vi fikade, grillade och pratade. Barnen lekte både ute och inne och det var en riktigt välsignad kväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar