04 juni 2012

Matvanor

Det här med korv. Jag var aldrig riktigt förtjust i korv när jag var liten och jag skulle inte vilja påstå att jag är det i dag heller, men det går ner, det gör det.

Liten däremot älskar korv. All slags korv. Vi har kommit fram till att han tycker det är smidigt att tugga korv. Det är liksom redan "mosat". Kött måste man ju tugga jättelänge för att kunna svälja ner, det har han inte tålamod till och då spottas det ut. Helst ska det oxå vara potatismos till. 

Mat som annars går ner är olika typer av "såsmat" eller grytor med ris eller potatis. Det är oxå lätt att svälja. Grytorna får dock inte innehålla för stora bitar kött. Fiskpinnar och fiskbullar går oxå ner. Mammas egna köttbullar funkar men inte köpta, de är för hårda i konsistensen. 

Det blir mycket tankar kring mat när man har barn. Tider, portioner, bra/dålig mat osv. När allt kommer omkring är väl det bästa att man ser att barnen mår bra och växer som de ska. 

Som gravid känner jag mig superonyttig. Det blir mycket fikabröd, sötsaker och småätande och jag börjar redan bäva inför att "femmånaders-magen" kommer att vara kvar efter att jag fött. Men inte är jag sugen på att springa/jympa eller göra något annat heller när man är så klumpig som man är och har ont i magen efter tarmproblem. Nä.. det får helt enkelt vara. Jag lever på falukorv och mos. Fikar då och då och skjuter på problemet till nr2 kommer. 

"Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma, nåt annat vill jag inte ha".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar